Recension

Jag tänkte skriva en liten mini-rencention på ett album som jag tycker är mycket värt att nämna. Albumet heter Pneuma och är skrivet och komponerat utav bandet 'Moving Mountains'.

I mitt perspektiv är detta någon typ av melodiskt alternativt/indie/rock och det är det bästa jag kan komma fram till när det kommer till genre. Jag tycker det är svårt att få in det i någon kategori. Men tänk Explotions In The Sky blandat med desperata skrik kombinerat med skön ren sång. Men sången är inte det man vill få fram här, utan det är mer musiken i sig. Sången är endast ett redskap för att 'få till den sista kryddan' så att säga. Det dem har lyckats att göra som också gör detta band mer unikt är att de används sig utav trumpeter i vissa partier som sitter som pricken över i:et. Till en början rycker man lite på ögonbrynet, men sakta men säkert så börjar man sänka det igen.

Vilket humör borde jag vara på för att uppskatta musiken som bäst? Jag skulle vilja säga: Tänkt dig en lång dag på jobbet med mycket slit, du missar precis bussen hem, det spöregnar, du märker att det går snabbare att gå hem än att vänta på nästa buss. Till slut kommer du kommer hem, slänger dig i soffan helt genomblöt och eländig. Då tänder du levande ljus, fixar ett fotbad med en filt och sätter på denna platta och bara myser dig igenom hela, låt efter låt.

Jag skulle kunna betygsätta denna med en 4/5. Det finns ingen låt som inte går att lyssna på för alla är så lättlyssnade. Dels finns det låtar som man speciellt fastnar för, bl.a 8105, Sol Solis och Grow On, Grow Up, Grow Out. Missa inte dessa om ni är sugna på albumet.



Myspace: http://myspace.com/movingmountainsmusic

Tracks:

1. Aphelion
2. Cover The Roots, Lower The Stems
3. Alastika
4. Fourth
5. 8105
6. Bottom Feeder
7. Sol Solis
8. Grow On, Grow Up, Grow Out
9. The Earth and The Sun
10. Ode We Will Bury Ourselves


Kommentarer
Postat av: Eli

jag fastnade verkligen för "Grow On, Grow Up, Grow Out". Dom var ganska bra! :D

2009-10-11 @ 17:57:37
Postat av: Kalle

Den ska ju ha 5 av 5, utan tvekan. Skärpning, Sebbe!

2009-10-12 @ 14:35:18
Postat av: Kalle

http://theappleseed.blogg.se/2009/march/utkast-artist-moving.html



Kolla den, också en bra recension!

2009-10-13 @ 19:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0